미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단55 호
제목
백화점으로 간 미술작품: 메이시 극동 페스티벌 한국전시장의 성격과 의미
원어 제목
The Artworks that went to a Department Store: The Nature and Meaning of Korean Pavilion at Macy’s Far East Festival
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
정무정 鄭茂正   지음
발행일자
2022.12.31
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
63-82쪽 / 총 20쪽
국문초록
일부 앵포르멜 세대의 이력에는 1966년에 미국 뉴욕시에 자리한 메이시 백화점(Macy’s)에서 초대전을 가졌다는 기록이 등장한다. 이 전시는 누가 기획했고 어느 작가가 참여했으며 어떠한 작품이 출품되었는지 알려지지 않은 채 일부 작가의 이력에 흔적으로만 남아 있다. 일반상품을 판매하는 뉴욕의 고급백화점이 어떤 의도와 목적을 가지고 아시아 미술가를 대상으로 전시회를 개최할 생각을 가졌던 것일까? 이 글에서는 1966년 메이시 백화점에서 개최된 것으로 알려진 전시와 관련된 자료의 발굴을 통해 그 전시의 성격과 의미를 규명해보고자 한다. 흥미롭게도 메이시 백화점에서의 전시는 미술 단체가 아닌 1962년 설립된 대한무역진흥공사(코트라)의 주도로 이루어졌다. 전시된 작품은 총 43점(서양화 31점, 동양화 12점)으로 출품작 선정과정은 알려지지 않았지만, 코트라가 위촉한 소수 미협 인사의 일방적 결정으로 이루어졌을 것으로 보인다. 이 전시는 해방 이후 한국이 자기 주도로 한국의 문화와 예술을 해외에 알릴 수 있었던 매우 예외적인 사건이었지만, 코트라가 주최한 전시이다 보니 한국 현대미술 전개에 어떠한 영향도 미치지 못한 채 한국미술사에서 소거되었다. 여기에 수출제일주의 정책을 추진한 정부와 KOTRA가 문화와 예술을 대하는 태도가 큰 역할을 했다. ‘고품질’이라는 무역용어로 미술작품을 호명하는 그들의 인식에 문화와 예술은 수출의 시녀에 불과했다. 백화점으로 간 미술작품, 그것은 수출우선주의 사회에서 설 자리를 찾지 못한 한국미술의 민낯이었다.
외국어초록
In the resumes of some Informel artists, we can find a record that there was an invitational exhibition at Macy's in New York City, USA in 1966. It is unknown who planned the exhibition, which artists participated, and which works were exhibited. For what purpose did the luxury department store in New York, which sells general merchandise, plan to hold an exhibition for Asian artists? In this article, I would like to investigate the nature and meaning of the exhibition by excavating archival materials related to it. Interestingly, the exhibition at Macy's Department Store was not led by an art group, but by the Korea Trade Promotion Agency (KOTRA), established in 1962. A total of 43 works (31 western-style paintings, 12 eastern-style paintings) were exhibited. Although the selection process is not known, it is likely that the selection was made by a unilateral decision by a few representatives of Korean Art Association, commissioned by KOTRA. This exhibition was a very exceptional event in which Korea was able to promote Korean culture and art abroad on its own initiative for the first time after liberation in 1945. As it was an exhibition curated by KOTRA, however, it was totally forgotten from Korean art history without having any influence on the development of Korean contemporary art. It is partly due to the attitude of the government and KOTRA towards culture and art. For them, who promoted the export-first policy and called artworks as a trade term of 'high quality,' culture and art were only the maids of export. Thus, the artworks that went to the department store were shameful reminders of Korean art that could not find its rightful place in an export-first society.
참고 문헌
키워드
메이시 극동 페스티벌, 대한무역진흥공사 (코트라), 1964/65 뉴욕 세계박람회, 엑스포 67 Macy’s Far East Festival, Korea Trade Promotion Corporation (KOTRA), New York World’s Fair 1964/1965, Expo 67 참고문헌
PDF 문서
논단55_3_정무정.pdf