미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단54 호
제목
신예화가 박수근의 등단: 춘천과 평양에서의 초기 미술활동을 중심으로
원어 제목
The Debut of Rookie Artist Park Soo-Keun: Focusing on his Early Artworks in Chuncheon and Pyeongyang
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
배원정 裴原正   지음
발행일자
2022.06.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
111-135쪽 / 총 25쪽
국문초록
박수근(朴壽根, 1914-1965)은 한국 근현대 미술을 대표하는 화가 중 한 명이다. 그에게는 ‘국민화가’, ‘민족의 화가’, ‘향토적인 화가’라는 수식어가 늘 따라다닌다. 그럼에도 그의 독자적인 양식과 화풍을 형성하는데 기반이 되었을 춘천과 평양에 서의 초기 활동에 대해서는 알려진 사실이 거의 없다. 본 연구에서는 새롭게 발굴한 신문 및 잡지 등의 문헌자료를 통해 박수근이 ‘생애 한 번도 개인전을 열지 못한 비운의 화가’라고 알려졌지만, 실상 춘천에서 두 번의 개인전을 개최한 적이 있었음을 밝혀내었다. 여기에는 강원도청 사회과장 미요시 이와키치(三吉岩吉)와 춘천의 소양구락부(昭陽俱樂部) 사진회의 후원이 있었기 때문에 가능하였다. 또한 박수근이 정규 미술교육은 받지 못하였지만, 춘천고보(春川高普)의 일본인 미술 교사들과 직간접적인 교류의 가능성도 짚어보았다. 한편, 미요시 과장의 도움으로 평남도청 사회과 직원으로 채용된 박수근은 1939년 인터뷰 기사가 새롭게 발견됨에 따라 그가 조선총독부에서 전쟁 시기 추진했던 국책(國策) 종이연극(紙芝居, 가미시바이)을 그리는 일을 맡게 됐음이 확인되었다. 그가 처음 그린 종이연극은 《애국반의 활동》이었다. 평양에 머무는 동안에도 그는《조선미술전람회》 19회부터 22회까지 연속으로 입선하였고, 《반도총후미술전람회》와 《결전총력미술전》에 각각 입선과 수상을 하면서 전시 상황 속서도 공모전에 출품하며 활동하는 꾸준함을 보였다.
외국어초록
Park Soo-Keun(1914-1965) was one of the representative painters of modern and contemporary Korean art. He always has modifiers such as “National Painter”, and “local painter”. Nevertheless, little is known about his early activities in Chuncheon and Pyongyang. In this study, it was found that Park Soo-geun was known as a "unfortunate painter who has never held an individual exhibition in his life" through newly discovered literature data such as newspapers and magazines, but in fact, he held two individual exhibitions in Chuncheon. This was possible because of the sponsorship of Miyoshi Iwakichi, the director of social affairs at the Gangwon-do Office, and the Soyang Club in Chuncheon. In addition, it was examined that Park Soo-geun did not receive regular art education, but there was direct or indirect exchange with Japanese art teachers in Chuncheon high school. Meanwhile, it was confirmed that Park Soo-Keun, who was hired as a worker of Pyeongnam-do with the help of manager Miyoshi, was in charge of drawing a Kamishibai promoted by the Governor-General of Chosun during the war. His first Kamishibai was “Activity of the Patriotic Class.” During his stay in Pyongyang, he was selected for the 19th to 22nd consecutive “ Government- supervised art exhibitions”, and won the “Battlefield Art Exhibition,” showing consistency in submitting to the contest even in the exhibition.
참고 문헌
키워드
박수근, 소양구락부, 종이연극(紙芝居), 춘천 근대미술, 평양 근대미술, 결전미술전
PDF 문서
논단54_4_배원정.pdf