미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단54 호
제목
1920년대 전반기 문예동인지에 나타난 미술론 분석: 김환을 중심으로
원어 제목
Analysis of Art Theory Appeared in Art Magazine in the First Half of the 1920’s Focusing on Kim Hwan
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
이애선 李愛善   지음
발행일자
2022.06.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
91-110쪽 / 총 20쪽
국문초록
본 논문은 일본미술학교에 대해 검토하면서 김환을 둘러싼 오해에서 벗어나, 그의 미술론을 시마무라 호게츠(島村抱月, 1871-1918)의 인상주의 미술론과 비교하여 고찰하고자 했다. 김환의 미술론은 와세다대학(早稲田大学)에서 자연주의 문학을 이끈 시마무라의 후기자연주의 혹은 인상파적 자연주의와 깊게 공명한다. 김환의 미술론도 비주관적인 객관묘사를 통한 현실폭로가 아니라, 주체의 인상 또는 감정이나 기분을 통해서 자연에 밀착해서 ‘자연의 미’를 깨닫는 것을 목적으로 했다. 그리고 김환은 이 자연의 미를 연구하는 것을 곧 미술로 정의하면서 진리와 미 사이에 우선순위를 두지 않았다. 그러나 그의 미술론은 시류의 변화로 인해 당대의 큰 관심을 받지는 못했다. 그럼에도 불구하고 김환의 미술론은 미술을 학문과 동일한 위치에서 논하는 우리나라의 최초의 미술론이자, 당시 와세다문학을 중심으로 전개된 예술론을 미술론으로 자기화했다는 점에서 미술사적 의의가 있다.
외국어초록
Kim Hwan (金煥, 1893~unknown) played a key role in the first literary magazine, Changjo. And he presented his art theory for the first time in the history of modern Korean art. However, the evaluation of Kim Hwan has been devalued due to preceding researchers’ his lack of understanding of the Japanese art school and the Japanese modern art world when he studied at the time. Therefore, it did not receive much attention in the field of art history. Contrary to the existing assessment that the Japanese Art School was a private academy, the Japanese Art School was a theory-oriented formal university that aims for comprehensive art education that integrated the production of works, viewing and criticism. While reviewing the Japanese art school, this article attempts to examine his art theory by comparing it with Shimamura Hogetsu(1871~1918)’s impressionist art theory. Kim Hwan’s art theory resonates deeply with Shimamura’s post-naturalism or impressionist naturalism, which led to the late naturalist literature at Waseda University. Kim Hwan’s art theory also aimed at realizing the “beauty of nature” by closely contacting nature through the impression or emotion or mood of the subject, not through non-subjective object description. And Kim Hwan did not prioritize between truth and beauty, defining this study of natural beauty as art. However, his art theory did not receive much attention of the time due to the changes in the times. Nevertheless, Kim Hwan’s art theory was the first art theory in Korea to discuss art in the same position as the study, and was a wasse at the timeIt is significant in art history in that the art theory developed around literature was magnetized into art
참고 문헌
키워드
김환, 『창조』, 인상주의, 자연의 미, 시마무라 호게쓰, 일본미술학교, 후기인상주의, 미술론
PDF 문서
논단54_3_이애선.pdf