미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단53 호
제목
공생(共生)의 재구(再構): 대만과 중국의 미술교류
원어 제목
Reconstruction of Symbiosis: the Art Exchange between Taiwan and China
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
문정희 文貞姬   지음
발행일자
2021.12.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
83-100쪽 / 총 18쪽
국문초록
중국은 1997년 홍콩 반환을 통해 ‘일국가(一國家)’ 체제를 공표하며 대만의 민주화 정권을 향해서도 ‘하나의 중국’을 강조해 왔다. 이에 따른 대만의 대(對)중국 정책은 ‘반중국’ 혹은 ‘통일’이라는 태도를 반복하며 문화 교류의 단절과 지속을 이어왔다. 2008년 국민당의 재집권 후 관방 간의 미술교류는 ‘해협양안(海峽兩岸)’이라는 이름하에 명분 있는 방안이 속속히 나왔다. 특히 2009년도에 이르러 양안은 대만미술관(타이중)과 중국미술관(베이징)의 대등적 관계의 현대미술교류가 적극적으로 추진되었고, 마침내 타이베이 고궁박물원의 꾸준한 양안 교류는 학술을 넘어 전시까지 확대된 교류에 이른다. 특히 2011년 개최된 타이베이 고궁박물원의 《산수합벽(山水合壁): 황공망(黃公望)과 부춘산거도(富春山居圖)》 특별전은 정치적 이념의 충돌 없이 오로지 양안의 통합적 모색 안으로 작품과 작품이 만나는 이벤트의 장이 되었다. 이는 타이베이 고궁박물원의 소장품을 통해 국가의 정체성을 넘어 정치적 논의의 핵심이 되는 ‘중국 안의 대만’으로서 ‘공생’의 모델이자 중국과 대만이라는 두 개의 정체성을 하나로 재구(再構)하는 시도라고 볼 수 있다. 따라서 본 논고에서는 중국과 대만의 미술교류에서 드러난 통합과 독립이라는 길항적인 갈등이 대(大)중화주의(Sinocentrism)라는 문맥 속에서 어떠한 양상을 띠는지 고찰하고자 한다.
외국어초록
With the Handover of Hong Kong in 1997, China announced the principle of "one country, two systems" and demanded the democratic government of Taiwan to follow their “one China” campaign. As Taiwan’s political attitude toward China swayed between “anti-China” and “unification,” the cultural exchange between the two countries was repetitively paused and resumed as well. After the re-election of the Kuomintang in 2008, various plans regarding art exchanges between government offices were made in line with the concept of "Cross-Strait relations (Mainland– Taiwan relations)." By 2009, the National Taiwan Museum of Fine Arts (Taizhong) and the National Art Museum of China (Bejing) were considered as equivalents of each other, and thus, they sought to promote active exchanges of Contemporary art within themselves. As for the Taipei Palace Museum, they consistently promoted the exchange with the Mainland in the academic sphere, and later broaden it into exhibitions. In particular, the Special Exhibition Landscape Reunited: Huang Gongwang and "Dwelling in the Fuchun Mountains" at the Taipei Palace Museum held in 2011 was an event planned as a way to unify the Cross and the Strait through this encounter of artworks while being free from any conflict of political ideology. The exhibited collections of the National Palace Museum not only represented the national identity but also were the model of “Symbiosis” as “Taiwan of China,” and thereby, the exhibition could be regarded as an attempt to reconstruct the identity of Taiwan and China as a united country. Therefore, this paper aims to examine the pattern of the antagonistic conflict between unification and independence revealed in art exchanges between China and Taiwan in the context of Sinocentrism.
참고 문헌
키워드
공생 symbiosis, 대(大)중화주의 Sinocentrism, 양안교류 cross-strait exchanges, 산수합벽 Landscape Reunited,, 고궁박물원 Palace Museum
PDF 문서
논단53_04문정희.pdf