미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단48 호
제목
변방에서 중심으로: 영국 그라피티 예술의 정치성 비평
원어 제목
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
주하영 朱河映   지음
발행일자
2019.06.30
기본언어/원문언어
한국어/
수록면/분량
237-262쪽 / 총 26쪽
국문초록
본 논문은 1980년대부터 본격으로 발전한 영국의 그라피티 예술의 정치성에 대한 비평으로, 저항문화와 청년문화의 상징인 영국의 그라피티 예술이 제도권에 진입하면서 발생한 여러 문제점에 대해 비판적 관점에서 논하고자 한다. 그라피티는 도시라는 공간에서 탄생한 누구에게나 열려 있는 민주적인 예술이다. 하지만 사유재산을 훼손하는 반달리즘적인 성격이 있고, 언제든 작품이 삭제될 수 있는 한시적인 예술이기도 하다. 또한 국가 체제와 사회 정책, 정치적 상황에 저항하며, 불법성과 반문화적인 성격이 강하다. 이러한 변방의 그라피티 예술이 미술의 제도권에 진입했을 때는, 저작권, 작가성, 상품화와 같이 자본주의와 상업화의 논쟁을 피하기 어렵다. 그럼에도 불구하고, 영국의 그라피티 예술가들은 활동 영역을 넓혀 거리미술과 제도권을 교묘히 넘나들고 있다. 이들은 중심과 주변 문화의 사이에서 대중들과 다양한 방법으로 소통하고자 하며, 현실의 공간과 네트워크 환경의 가상공간을 오가며, 법과 자본, 정치와 사회를 비판하며, 거리예술의 정치적 의미와 정체성을 재맥락화 한다. 영국 그라피티 예술가들의 수행전략은 국가와 사회의 문제에 개입하여 심각하게 이를 다루기보다는 모두가 쉽게 이해하고 생각할 수 있도록 풍자성과 유희성의 방식을 취하는 것이다. 그라피티 예술가들은 작업을 통해 도시 공간을 새롭게 정의하고, 거리미술의 활동 영역과 특성이 넓히고자 한다. 하지만 여기서 중요한 것은 기존 체제와의 긴장을 유지하면서, 상업화의 소비방식과 적당한 거리를 두고자 하는 노력이다. 이러한 거리두기가 바로 그라피티가 지닌 예술의 자율성이자 정치성이기 때문이다.
외국어초록
This essay is a critical research of the politics within British graffiti art developed since the 1980s, and it discusses the problems that have arisen as graffiti art, a symbol of resistance and youth culture, has entered art and cultural institutions. Graffiti is a democratic art open to anyone, both created and viewed in the public space of a city. It has the character of vandalism that undermines private property, and a temporality as it can be removed at any time. It also resists nations, social policies and political situations, having illegal and counter-cultural connotations. When this marginal, frontier graffiti art enters into the art institution, it is difficult to avoid the debates of capitalism and consumerism; questions such as copyright, authorship, and commercialization. Nonetheless, many graffiti artists are trying to achieve a balance between street art and those institutional boundaries. They want to communicate with the public in various ways, in both the central and the subcultures. Within the spaces of reality and the virtual space of network environment, artists criticize law, capital, politics and society, and try to re-contextualize the political meaning and identity of graffiti. The performative strategy of British graffiti artists is to engage with the problems of nation and society, not seriously, but take satire and playfulness that is easily understand and apply it to their work. Through these works they are trying to define the urban space in a new way and expand the activity and characteristics of street art. However, the important thing is to keep the appropriate distance from the system of consumption and commercialization. This distance provides the autonomy and politics which graffiti has.
참고 문헌
바츠와베크, 애너 Wacławek, Anna, 이정연 옮김 Lee, Jungyeon trans., 『그라피티와 거리미술: 벽을 타고 세상과 소통한 예술 Graffiti and Street Art』, 파주: 시공사 Paju: Sigongsa, 2015. 예술의전당 Seoul Arts Center, 『위대한 낙서 The Great Graffiti』 전시도록 Exhibition catalog, 서울: 미노아아트에셋 Seoul: Minoa Art Assets, 2006. 하버마스, 위르겐 Habermas, Jürgen, 한승완 옮김 Han, Seung–wan trans., 『공론장의 구조 변동: 부르주아 사회의 한 범주에 관한 연구 The Structural Transformation of the Public Sphere』, 파주: 도서출판 나남 Paju: Nanam, 2001. Adorno, Theodor, Aesthetic Theory, trans. Robert Hullot–Kentor, London and New York: Blooms bury, 1998. Banksy, Wall and Piece, London: Random House, 2007. Bourdieu, Pierre, The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature, ed. Randal Johnson, Cambridge: Polity Press, 1993. Deitch, Jeffrey. Roger Gastman. and Aaron Rose, Art in the Streets, New York: Skira Rizzoli and MOCA, 2011, Del Naja, Robert. and Sean Bidder, 3D and the Art of Massive Attack, London: Thames & Hudson, 2012. Dresser, Madge. and Peter Fleming, Bristol: Ethnic Minorities and the City 1000-2001, Chichester: Phillimore, 2007. Gramsci, Antonio, Prison Notebooks, ed. Joseph A.Buttigieg, New York: Columbia University Press, 1992. Gruen, John, Keith Haring: The Authorized Biography, New York: Fireside, 1992. Hall, Stuart, “Cultural Studies and the Centre: Some Problematics and Problems,” In Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79, eds. S. Hall et al., London & New York: Routledge, pp.104-109. Hall, Stuart, “Thatcherism–a new stage?”, Marxism Today, Feb. 1980, pp.26-28. Jameson, Fredric, Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Durham: Duke University Press, 1992. Ket, Alan, Urban Art Legend, London: Lomart, 2015. Lewisohn, Cedar. and Henry Chalfant, Street Art: The Graffiti Revolution, London: Tate Publishing, 2009. Marx, Karl, Grundrisse: Foundation of the Critique of Political Economy, trans. Martin Nicolaus, Harmondsworth and Middlesex: Penguin Books, 1973. Nairne, Eleanor. and Hans Werner Holzwarth, Brilliant Basquiat, Cologne: Taschen, 2018. Rancière, Jacques, Dissensus: On Politics and Aesthetics, trans. Steven Corcoran, New York: Continuum, 2010. Rancière, Jacques, The Politics of Aesthetics, trans. Gabriel Rockhill, London and New York: Blooms bury, 2013. Rycroft, Simon, Swinging City: A Cultural Geography of London 1950-1974. Surrey and Burlington: Ashgate. 2012. Schacter, Rafael, The World Atlas of Street Art and Graffiti, New Haven: Yale University Press, 2013. Shove, Gary, Untitled. Street Art in the Counter Culture, Durham: Carpet Bombing Culture, 2008. Stik, Century, New York: Penguin Random House, 2015. Thompson, Margo, American Graffiti, New York: Parkstone, 2009. Walker, John A. and Sarah Chaplin, Visual Culture: An Introduction, Manchester and New York: Manchester University Press, 1997. Walker, Nick, A Sequence of Events, Rome: Drago, 2009.
키워드
영국의 그라피티 graffiti in the UK 거리미술 street art, 정치적 예술 political art, 뱅크시 Banksy, 닉 워 커 Nick Walker
PDF 문서
48_10.pdf