미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단48 호
제목
동아대학교 석당박물관 소장 《신구공신상회제명도》
원어 제목
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
홍선표 洪善杓   지음
발행일자
2019.06.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
71-89쪽 / 총 19쪽
국문초록
동아대 석당박물관 소장의 《신구공신상회제명도(新舊功臣相會題名圖)》4폭 병풍은 선조37년(1604) 음력 10월 28일과 29일에 걸쳐 거행된 신구 5공신들의 회맹(會盟)의례 중 상회연(相會宴)을 기념하여 제작된 것으로, 공신회집(功臣會集) 기록화로서 가장 오래되고 규모가 크다. 현존하는 조선후기 이전에 왕명(王命)으로 제작되어 하사된 행사기록화 병풍으로도 최초이며, ‘제명도’라는 표제가 적힌 화적으로도 유일하다. 임진왜란 직후에 제작된 기록화 중에서도 수법이 제일 섬세하다. 화풍은 16세기의 전통을 계승하면서 차일장막(遮日帳幕)과 주봉인 백악산의 묘사에서 새롭게 진전된 사실력을 반영한 의의를 지닌다. 그리고 당시 공신화상(功臣?像) 제작에 동원된 화가들이 이 제명도의 회사(繪事)에 참여했다면, 산수화풍으로 보아 그 중에서 17세기 최고의 산수화가로 명성을 날리게 되는 이징의 초기 작품일 가능성이 추측된다.
외국어초록
The Painting of Convocation Register of New and Old Meritorious Vassals (新舊 功臣相會題名圖; Singu gongsin sanghoe jemyeong-do) is a folding screen with four panels owned by the Seokdang Museum of Dong-A University. It had been created to commemorate the convocation banquet (相會宴; sanghoe-yeon) that was part of the Hoemaeng Ceremony, attended by five groups of new and old meritorious vassals, and held on the 28th and 29th days of the 10th month in lunar calendar in the 37th year of the reign of King Seonjo (1604). It is the oldest and the largest documentary painting of a gathering of meritorious subjects. Moreover, it is the first extant documentary screen painting made and bestowed by royal edict, which predates the Late Joseon Dynasty period. The painting is also unique in having the word “Register” (jemyeong-do) in its title. Furthermore, it has the most refined technique among the documentary paintings produced immediately after the Japanese invasions of Korea (1592~1598). Even while inheriting the 16th-century tradition preceding it, its painting style is significant in reflecting new advances in verisimilitude in its depiction of the canopied tent and Mt. Baegaksan, the main peak in the background. Assuming that the painters employed to create portraits of meritorious vassals at those times had also participated in producing this documentary painting, and judging by its landscape style, this may be an early work by Yi Jing (李澄, 1581~?), who would become renowned as the best landscape painter of the 17th century.
참고 문헌
『朝鮮王朝實錄 Veritable Records of the Joseon Dynasty』 권혁산 Kwon, Hyuk-san, 「조선중기 《녹훈도감의궤》와 공신화상에 관한 연구 The Nokhundogam Uigwe and Portraits of Meritorious Subjects in the Mid-Joseon Period」, 『미술사학연구 Korean Journal of Art History』 266, 2010. 6, pp.63-92. 박정혜 Park, Jeong-hye, 『조선시대 궁중기록화 연구 A Study of Documentary Painting of Court Ceremony in the Choson Dynasty』, 서울: 일지사 Seoul: Iljisa, 2000. 신윤호 Sin, Yunho, 「太平會盟圖의 역사적 배경 Historical Significance of Taepyeonghoemaengdo 」, 『미술자료 Misuljaryo』 85, 2014. 6, pp.79-95. 유옥경 Yu, Okkyong, 「조선시대 회화에 나타난 飮酒像 연구 Study of the ‘wine-drinking image’ in Joseon paintings」, 이화여자대학교 박사학위논문 Ph.D. diss., Ewha Womans University, 2011. 장서각한국학연구원 편 The Academy of Korean Studies Press ed., 『조선의 공신 Meritorious Vassals of Joseon Dynasty』, 성남: 한국학중앙연구원 출판부 Sungnam: The Academy of Korean Studies Press, 2012. 최지영 Choi, Ji-young, 「조선시대 궁중의례에서 사용된 차일의 기능과 특성에 관한 연구: 19세기 이후 중중연향을 중심으로 (A) Study on the Function and Characteristic of ‘Cha-Il(遮日)’ through the Analysis of Royal Rituals(宮中儀禮) in the Joseon Dynasty: Focus on the Royal Banquets since 19c」, 한양대학교 석사학위논문 Ph.D. diss., Hanyang University, 2009. 홍선표 Hong, Sunpyo, 『조선회화 Joseon Dynasty Painting』, 서울: 한국미술연구소CAS Seoul: Center for Art Studies, Korea, 2014.
키워드
기록화 documentary painting, 행사도 painting of ceremonial, 제명도 題名圖 painting of convocation of register, 조선 중기 회화 painting of mid-Joseon, 공신 功臣 meritorious vassal, 이징 李澄 Lee Jing
PDF 문서
48_03(1).pdf