미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단48 호
제목
중국 고대회화의 ‘분과(分科)’ 형성에 관한 시론: 북조 석장구 회화를 중심으로
원어 제목
关于早期绘画 “分科” 问题的思考: 以北朝石葬具画像为中心
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
정옌 鄭岩   지음
발행일자
2019.06.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
7-38쪽 / 총 32쪽
국문초록
중국 회화사에서는 회화의 제재를 유형화하여 ‘畵門’, ‘畵科’ 등의 ‘分科’로 분류하는 전통이 오래되었다. 일반적으로 東晉시기 顧愷之가 구분한 ‘인물’, ‘산수’, ‘狗馬’, ‘臺?’를 통해 회화의 유형 분류가 이루어졌다고 하지만, 보다 체계적인 회화의 분류는 唐宋의 화론과 작품을 통해 진행된다. 그 이전의 화과가 전개되는 과정에 관해서는 실제 전하는 작품의 부재로 인해 제대로 연구가 진행되지 못했다. 본고는 北朝시기 고분에서 출토된 石葬具 중, 石床과 石堂에 표현된 屛風 형식의 도상을 통해 화과의 전개과정을 살폈다. 이는 고분의 기물이므로 喪葬미술에의 한계가 있으나, 실제 생활을 반영한다는 점에서 예술의 형식에 주목할 필요가 있다. 인물화가 새로운 예술 형식으로 도식화되었으며, 독립적인 산수화가 대두되고 있다. 건축기물이 화면의 주제로 표현되었으며, 독립적인 화조화가 적극적으로 묘사된다. 이로써 북조시기 회화사에서 심미적인 예술에의 자각이 심화되고, 회화의 유형이 전문화되고 다양해지는 회화의 분과 과정을 살필 수 있다.
외국어초록
In the history of Chinese painting, there has been a longstanding tradition of classifying paintings by their topic or theme, referred to variously as the “subject matter of painting(畵門),” “field of painting(畵科), ” and so forth. In general, it is said that such classification was established through GuKaizhi(顧愷之)’s distinction of the painting categories of human figure, landscape, animal, and arhitecture during the Eastern Jin Dynasty. However, a more systematic classification of paintings came about through aesthetic theories and works produced in the Tang and Song dynasties. The development of painting classification in earlier periods could not be investigated properly because of the lack of transmitted works. This study examined the development of painting classification through the folding screen iconography depicted on stone coffin beds(石床) and house-shaped stone sarcophagi(石堂) found among the funerary objects unearthed in ancient tombs from the Northern Dynasty period. Because these are tomb artifacts, their genre is limited to funerary art. However, given that they ref lect actual life, the art forms contained in them are worthy of attention. Figure paintings were stylized as a new art form, and landscape paintings were emerging as a separate art form. Architectural objects were depicted as noticeable subject matter, and flowers and birds were actively depictend in their own right. Thus, it was found that a deepening of aesthetic self-awareness, along with specialization and diversification of various fields of painting, occurred in the Northern Dynasty period.
참고 문헌
劉? L iu, Jie, 『唐代花鳥畵硏究 Tangdai Huaniaohua Yanjiu』, 北京: 文化藝術出版社 Beijing: Culture Art Publishing House, 2013. 臨?縣博物館 Linqu Antiquity Museum, 『北齊崔芬壁?墓 The Cui Fen Tomb with Murals of Northern Qi Dynasty』, 北京: 文物出版社 Beijing: Cultural Relics Press, 2002. 盧輔聖 主編 Lu, Fusheng ed., 『中國書?全書 Zhongguo Shuhua Quanshu』, 上海: 上海書? 出版社 Shanghai: Shanghai Shuhua Chubanshe, 1993. 榮新江·羅豊 主編 Rong, Xinjiang·Luo, Feng ed., 『粟特人在中國: 考古發見與出土文獻的新印證 Suteren zai Zhongguo: Kaogu Faxian yu Chutu Wenxian de Xin Yinzheng』, 北京: 科學出版社 Beijing: Science Press,2016. 上海博物館 編 Shanghai Museum ed., 『壁上觀: 細讀山西古代壁? Bishangguan: Xidu Shanxi Gudai Bihua』, 北京: 北京大學出版社 Beijing: Peking University Press, 2017. 西安市文物保護考古所 Xi’an Antique Protect Archaeology Academe, 「西安北周康業墓發掘簡報 Xi’an Beizhou Kangyemu Fajue Jianbao」, 『文物 Wenwu』 6, 2008. 山西省考古硏究所·?州市文物管理處 Shanxi Archaeology Institute·Xinzhou Antique Management Office, 「山西?州市九原崗北朝壁?墓 Shanxi Xinzhou Jiuyuangang Beichao Bihuamu」, 『考古 Kaogu』 7, 2015. 王貴祥 主編 Wang, Guixiang ed., 『中國建築史論?刊 Zhongguo Jianzhu Shilun Huikan』 4, 北京: 淸華大學出版社 Beijing: Tsinghua University Press, 2011. 鄭岩 Zheng, Yan, 『逝者的面具: 漢唐墓葬藝術硏究 Masking Death: Funerary Art of Medieval China/Han Tang Muzang Yishu Yanjiu』, 北京: 北京大學出版社 Beijing: Peking University Press, 2013. 鄭岩 Zheng, Yan, 『魏晋南北朝壁?墓硏究(增訂版) Wei Jin Nan Bei Chao Bihuamu Yanjiu(an Enlarged and Revised Edition)』, 北京: 文物出版社 Beijing: Cultural Relics Press, 2016. 張彦遠 Zhang, Yanyuan, 『歷代名?記 Li Dai Ming Hua Ji』, 上海: 上海人民美術出版社 Shanghai: Shanghai People’s Fine arts Publishing house, 1964. 趙超·吳華强 主編 Zhao, Chao·Wu, Qianghua ed., 『永遠的北朝: 深?博物館北朝石刻藝術展 Eternal Northern Dynasties/ Shenzhen Bowuguan Beichao Shike Yishuzhan』, 北京: 文物出版社 Beijing: Cultural Relics Press,2016.
키워드
북조(北朝), 병풍화(屛風畵), 석상(石床), 석곽(石槨), 화문(畵門), 화가(畵科), 산수화(山水畵), 화훼화(花卉畵), 건축의장(建築意匠)
PDF 문서
48_01(1).pdf