미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단47 호
제목
죽화(竹畵)의 유형과 분류체제의 정립을 위한 시론
원어 제목
Discussion on the Establishment of Type and Classification System of Bamboo Painting
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
서윤경 徐潤慶   지음
발행일자
2018.12.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
255-278쪽 / 총 24쪽
국문초록
동아시아 문화권에서 죽화(竹畵)는 대나무의 생장과 외형적인 특성 및 상징성으로 인해, 예로부터 각별한 애호를 받은 회화제재다. 죽화는 위진(魏晉)시기부터 그려졌으나, 당대(唐代)에 들어서 화조화의 발전과 함께 많은 작품이 그려졌다. 북송(北宋)시대 묵죽(墨竹)이론과 함께 묵죽화의 전형이 확립되면서, 묵죽이 독립적인 화문(畵門)으로 정립되었다. 죽화는 묵죽화를 중심으로 점차 동아시아의 회화사에서 인물, 산수, 화조 등과 더불어 화제(畵題)의 주요한 화문(畵門)으로 발전한다. 본고는 중국 죽화의 형성 및 전개과정을 파악하고, 시대에 따른 죽화의 화제와 그 분류체제가 어떻게 전개되었는지 살폈다. 문헌기록으로 전해진 용례와 현존하는 죽화작품을 집성하여, 죽화 분류체제의 특성을 분석했다. 죽화의 기법, 생태, 기후에 따른 화제, 동·식물과의 조합으로 이루어진 화제, 주제의식에 의거한 화제 등을 집성하여, 죽화 화제의 유형과 분류체제를 재편했다. 동아시아의 화제를 집성하는 연구방법론에서, 본고는 죽화를 연구대상으로, 동아시아 회화의 각 화목(畵目)에 관한 분류를 어떻게 체계적으로 구축할 것인가에 대한 하나의 예시가 될 것이다.
외국어초록
In cultural area of East Asia, bamboo painting(竹畵) is one of the painting genres that has received particular love from old times because of its growing and external characteristics and symbolisms. Bamboo paintings have been drawn from Wei and Jin Dynasties(魏晉), but lots of paintings were drawn with development of flower and bird paintings in the Tang Dynasty(唐). As the model of ink bamboo paintings with ink bamboo painting theory in Northern Song Dynasty(北宋), ink bamboo painting became an independent field of painting(畵門). Bamboo painting gradually became an important painting genre of painting title(畵題) with figure, landscape, flower and bird, etc. based on ink bamboo painting in painting history of East Asia. This paper grasped the process of creation and development of Chinese bamboo painting and examined the development of bamboo and its classification system by period. This paper also collected examples of literature records and existing bamboo paintings and analyzed the characteristics of bamboo painting classification. Techniques of bamboo painting, painting titles by ecology and climate, painting titles mixed by animals and plants, painting titles based on subject consciousness, etc. were collected and types and classification system of bamboo were reorganized. In research methodology that collects painting titles of East Asia, this thesis should be one example for systematic establishment of the classification of each subject of painting in East Asian paintings with the object of bamboo paintings.
참고 문헌
葛路 Gelu, 강관식 역 Kang, Kwanshik trans., 『中國繪畵理論史 The Develoment of the Theses on Chinese Painting』, 서울: 미진사 Seoul: Mijinsa, 1989. 郭若虛 Guo, Ruoxu, 朴恩和 譯註 Park, Eunwha trans. & note, 『圖畵見聞誌 Tuhua jianwenji』, 파주: 시공아트 Paju: Sigongart, 2005. 서윤경 Seo, Yunkyung, 「동아시아 畵題 아카이브의 구축과 활용 Construction and Usage of East Asian Hwaje Archive」, 『미술사논단 Art History Forum』 45, 2017. 12, pp.187-204. 『宣和畵譜 Xuanhe-huapu』, 신영주 외 역 Shin, Youngju et al. trans., 서울: 문자향 Seoul: Munjahyang, 2018. 張彦遠 Zhang, Yanyuan, 曺松植 譯 Jo Songsig trans., 『歷代名畵記 Lidai minghuaji』, 파주: 시 공사 Paju: Sigongsa, 2008. 홍선표 Hong, Sunpyo, 「화문과 화제의 분류체제 The Classification System of Painting Divisions and Painting Subjects」, 『미술사논단 Art History Forum』 46, 2018. 6, pp.7-23. 陳邦彦 等 編 Chen, Bangyan et al. ed., 「御定歷代題?詩類 Imperial Collection of Categorized Poems Inscribed on Paintings of All Dynasties」, 『景印文淵閣四庫全書 Jingyin wenyuange sikuquanshu』, 集部 374-375 總集類, 臺灣: 商務印書館 Taiwan: Shangwuyinshuguan, 1986. 國立故宮博物院編輯委員會 編 Guoli Gugong bowuyuan Bianjiweiyuanhui ed., 『故宮書畵圖錄 Gugong shuhua tulu』, 臺北: 國立故宮博物院, Taibei: Guoli Gugong bowuyuan, 1989. 福開森 John Calvin Ferguson, 『歷代著錄畵目 Lidai zhulu huamu』, 臺北: 臺灣中華書國, Taibei: Taiwan Zhonghua shuju, 1968. Originally published by: Nanjing: Jinling da xue Zhongguo wen hua yan jiu suo, 1934. 兪劍華 Yu, Jianhua, 『中國畵論類編 Zhong guo hualun leibian』, 臺北: 華正書局 Taibei: Huazhengshuju, 1977.
키워드
죽화 Bamboo Painting, 묵죽화 Ink Bamboo Painting, 『선화화보 宣』 Xuanhe huapu, 문인화론 literati painting theory, 화제 subject of painting / title of painting, 화문 field of painting, 분류 classification
PDF 문서
47_11.pdf