미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단47 호
제목
일본의 미술 교육 학위와 문화재의 복원
원어 제목
日本の美術教育における学位と文化財の復元
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
아라이 게이 荒井經   지음
발행일자
2018.12.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
29-66쪽 / 총 38쪽
국문초록
도쿄예술대학에서는 1984년 3월부터 2018년 3월까지 누계 617건의 박사학위를 수여했다. 그 중 문화재 및 미술품의 실기적(實技的) 복원 연구가 10%를 넘는다. 도쿄예술대학 대학원 보존수복 일본화연구실의 박사과정에서는 미술사학이나 과학 조사, 사진 촬영 등에 의한 학술적 객관성을 토대로 한 복원 모사의 교육 연구를 진행해 왔다. 그러한 복원 모사의 기반에는 학부나 석사과정에서 과제로 부여하고 있는 현상(現狀) 모사의 경험이 있었다. 오늘날 과학 조사나 사진 촬영 등에 의해 복원 모사나 모사를 담당하는 화가의 입장은 크게 변화하고 있다. 그 소용돌이 속에 있는 일본화연구실에서는 학위 연구로서의 주체성 및 복원 모사의 새로운 방법론 구축에서 과제를 찾고 있다.
외국어초록
From March 1984 to March 2018, a total of 617 students received a doctoral degree from Tokyo University of the Arts. More than 10% of them received their degree for their research on the practical reproduction of cultural properties and art objects. In the doctoral course in the Laboratory for Japanese Painting Conservation, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts, we have been carrying out education and research on assumed reproduction on the basis of academic objectivity, referring to the history of art and using the results of scientific examination and photography. The background technique of assumed reproduction is based on the experience of students who had practiced copying the present condition of cultural properties when they were studying undergraduate and master’s courses. Today, the status of assumed reproduction and those who are involved in reproduction has markedly changed as a result of scientific examination and photographing technology. Under such circumstances, our laboratory is attempting to establish the research independence and a new methodology of assumed reproduction as doctoral research topics.
참고 문헌
荒井經 Arai Kei, 『日本畵と材料: 近代に創られた傳統 Japanese-Style Painting and the Material: The Tradition created in the Modern era in Japan』, 武藏野: 武藏野美術大學出版局 Musashino: Musashino Art University Press, 2014. 朝日新聞社 編 The Asahi Simbun ed., 『法隆寺金堂壁畵 The wall painting in the main hall of Horyuji temple』, 東京: 朝日新聞社 Tokyo: The Asahi Simbun, 1994. 『模寫の魅力 巨匠が學ぶ日本の名畵 The Charm of Copy: Masterpieces in Japanese Painting Learned by the Great Master in Japanese-style Painting』 展 圖錄, 大津: 滋賀縣立近代美術館 Otsu: Museum of Modern Art, Shiga, 1990. 東京藝術大學大學院文化財保存學專攻日本畵硏究室 編 Japanese painting(conservation), Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts ed., 『圖解 日本畵用語事 典 An Illustrated Dictionary of Japanese-Style Painting Terminology』, 東京: 東京美術 Tokyo: Tokyo Bijutsu, 2007. 東京藝術大學保存修復日本畵硏究室 編 Japanese painting(conservation), Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts ed., 『圖解 日本畵の傳統と繼承: 素材·模寫·修復 The Tradition and Successin of Japanese-Style Painting: Material, Copying, Conservation』, 東京: 東京美術 Tokyo: Tokyo Bijutsu, 2002. 高田良信 總監修 Takada Ryoshin, 『回顧·法隆寺罹災 Recollection of Suffering in Horyu-ji temple』, 奈良: 法隆寺 Nara: Horyu-ji, 1998.
키워드
모사 copy of a painting, 복원 assumed reproduction, 일본화 Japanese-style painting, 문화재 보존수복 conservation of cultural property, 도쿄예술대학 Tokyo University of the Arts
PDF 문서
47_02.pdf