미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단 특별호0 호
제목
선비 조각가 김종영
원어 제목
A Scholar-Gentleman and Sculptor: A Study on Kim Chong Yung’s View of the Arts
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
박춘호 朴春鎬   지음
발행일자
2018.11.10
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
7-62쪽 / 총 56쪽
국문초록
외국어초록
The name of sculptor Kim Chong Yung (penname: Woosung) recalls two epithets: “pioneer of abstract sculpture in South Korea” and “scholar-gentleman.” First, Kim Chong Yung has come to be balled the “pioneer of abstract sculpture in South Korea” because he submitted Bird, a wood work, which is known as the first abstract sculpture in the country, to the 2nd Grand Art Exhibition of Korea held in December 1953, immediately after the Korean War (1950-1953). This work is similar in shape to Bird in Space, a work by Constantin Brancusi, who has been dubbed the father of contemporary sculpture in Western art history. Perhaps for this reason, a large number of studies on Kim Chong Yung’s abstract sculpture published to date have focused on examining any influence between his works and works by Western artists based on similarities in form. Such a perspective originates from the circumstances under which Western art was introduced into the country in the previous century. Because Korea was unable to adopt Western art independently during the Japanese colonial era (1910-1945), the question of “internal necessity” has continued to be raised, even to this day, in relation to avant-garde art including Informalism (art informel), which subsequently developed in South Korea. There are perspectives that view Kim Chong Yung’s abstract sculpture in this context. In the recent process of analyzing Kim Chong Yung’s traditional East Asian calligraphic works, I realized that researchers including myself seem to have made the same mistakes in studying the artist. This seems to stem from the fact that research on Kim Chong Yung’s artistic world hitherto has been conducted by scholars majoring in Western art history. Based on research to date, I have arrived at the conclusion that an understanding of traditional East Asian calligraphy is a shortcut to understanding the world of his art. Consequently, I develop this essay in the following order. First, I briefly examine how Kim Chong Yung became a sculptor and how this process may have been influenced by his father, who lived as a retired scholar-gentleman all his life. I then explore the significance of traditional East Asian calligraphy to scholar-gentlemen. Finally, I examine the ways in which the aesthetics of traditional East Asian calligraphy was integrated into Kim Chong Yung’s works.
참고 문헌
강택구, 「도(道)와 문(文)의 관계에 대한 주자(朱子)의 이론」, 『중국학논총』10, 2000. 고희동, 「나와 서화협회시대」, 『신천지』 9:2, 1954. 2. 김광욱, 「추사 김정희의 서예정신론에 대한 고찰」, 『서예학연구』27, 2015. 김복진, 「조선 역사 그대로의 반영인 조선미술의 윤곽」, 윤범모·최열 엮음, 『김복진 전집』, 서울: 도서출판 청년사, 1995, pp.35-41. 김용준, 「화단개조」, 『(근원 김용준 전집 5) 민족미술론』, 서울: 열화당, 2002, pp.23-28. 김응학, 「역의 괘상과 서예의 생명정신에 관한 연구」, 『유교사상문화연구』23, 2005. 8. 김익태, 「나의 아버님, 그 인생과 예술」, 『공간』199, 서울: 공간사, 1984. 1. 김종영, 『김종영작품집』, 서울: 도서출판 문예원, 1980. 김종영, 『초월과 창조를 향하여』, 파주: 열화당, 2005. 김종영, 『한국조각계의 영원한 빛: 김종영전』, 서울: 중앙일보사, 1989. 김현숙, 「김종영예술의 법고창신적 경계: 추사 김정희의 영향을 중심으로」, 『근대미술연구 2006』, 서울: 국립현대미술관, 2006. 류재만, 「전통 미술교육사상인 삼절주의(三絶主義) 미술교육에 관한 연구」, 『미술교육논총』15, 2000. 민주식, 「書 예술의 특성으로서의 臨書」, 『동양예술』16, 2011, 173-한국미술기록보존소 자료집5200. 박갑성, 『(박갑성 에세이집) 두가지 고독』, 서울: 자유문학사, 1985. 변영로, 「東洋畵論」, 『동아일보』, 1920. 7. 7. 서권, 「儒家審美思想이 中國書法에 미친 影響」, 제주대학교 석사학위논문, 2007. 신두환, 「조선의 도학(道學)과 ‘졸박(拙撲)’의 미학 담론」, 『유교사상연구』26, 2006. 8. 우성김종영기념사업회, 『김종영 조각가의 그림』, 서울: 가나아트, 1998. 유홍준, 『완당평전』, 학고재, 2003. 이경성, 『한국근대 미술연구』, 서울: 동화출판공사, 1975. 이군선, 「기윤과 조선문인과의 교유와 그 의미」, 『한문교육연구』24:1, 2005. 이효영, 「내 남편이었던 사람이지만 조금 달랐던 분이라고, 김종영씨가」, 『샘이 깊은 물』98, 1992. 12. 임태승, 「동아시아 예술정신의 특질」, 『황해문화』27, 2000. 임태승, 「‘이물비덕(以物比德)’관의 내재원리 분석」, 『동양철학연구』28, 2002. 3. 전영식, 「朝鮮美術과 共進會」, 『新文界』30, 1915.9. 정영목, 「미네소타 프로젝트」, 『조형 아카이브』3, 2011. 정요일, 「문이재도론의 이해」, 『한국한문학연구』6, 1982. 조민환, 「선비들의 예술세계에 관한 연구」, 『유교사상문화연구』22, 2005. 2. 최만린, 『(한국미술기록보존소 자료집5) 해방이후 조각계의 동향 Ⅱ: 조각가 5인의 다섯 가지 이야기-구술녹취문』, 서울: 삼성미술관 리움, 2006. 최종태, 『한 예술가의 회상: 나의 스승 김종영을 추억하며』, 파주: 열화당, 2009.
키워드
선비 조각가 classical scholar sculptor, 김종영 조각 Kim Chong Yung’s sculpture, 김종영 서화 Kim Chong Yung’s painting and calligraphy
PDF 문서
sp_1.pdf