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논단
미술사논단46 호
제목
적대적 공생: 1950~1960년대 대만 현대미술의 ‘전통’ 재구축
원어 제목
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
차이상정 蔡尚政   지음
발행일자
2018.06.30
기본언어/원문언어
한국어/중국어번체
수록면/분량
151-185쪽 / 총 34쪽
국문초록
본고에서는 적대적 공생(Antagonistic Symbiosis)의 개념에 따라 처해 있는 역사적 맥락과창작자의 추론적 관행 사이의 관계를 살펴보고자 한다. 그럼으로써 1950년대와 1960년대 대만의 현대 미술 내부의 담론과 창작을 고찰한 것이다. 총체적으로 전후 대만의 현대미술이 ‘전통’의 재구축의 역정을 보면 자신의 전통에 대한 비판과 검토에 따라 선택과 포기를 했고 외재적인 정치적 정세와 체제 권위의 제압 아래서 반드시 공생의 가능 조건을 찾았다. 이에 따라 공생 조건의 성립은 마치 서구 현대주의에 의해 발전한 초기부터 동아시아 전통의 맥락 속에서 전유된 것이다. 이러한 탈문화의 발전의 과정은 대만에서 현대미술의 창작에 투영되어 전통과 현대 두 사이의 난제에 대해 진전과 도피의 노선을 찾은 것이다. 이러한 서구와 동아시아 문화의 접촉지대는 전후 대만의 현대미술 창작자와 자신의 전통과 서구 현대주의 모두 동시에 공생에 대항하는 관계를 지녔다. 또한 이 시기의 대만은 현대미술 창작자들이 ‘전통’을 재구축하는 계기로 추진된다. 물론 서정 전통의 수립은 동방의 심령 광경적인 창조지만 여전히 현대 수묵의 실험성을 전개시켰던 것 모두 현대미술 창작의 선구자들은 현대주의 트랜스 컬쳐 진행에 온 몸을 던졌던 것이다. 아마도 이 후 필요한 것은 더욱 깊이 서구 우위론의 정당성과 현대의 유혹을 반성한 것으로 다시 서구 현대주의라는 제한에 빠지지 않고 ‘동방’과 ‘수묵’을 표상화하거나 혹은 엄숙히 이 문제를 대면해야 할 가치가 있다.
외국어초록
This article will examine the relationship between the creator's discursive practice and the historical context in which he is situated according to the concept of antagonistic symbiosis. Therefore it will review the discourses and practices of Taiwan Modern Art in the 1950s and 1960s base on the contextual analysis of the political atmosphere and cultural trends, and also use the text analysis as method to reviewhow the creators discourse their works and ideas. By following the research approach mentioned above, it is expected to illustrate the development and transition of art in this period, it is not “modernism” fully focusing on the pursuit of progress and the experiments of innovation, nor is it just a revival of “neoclassicism” under the traditional cultural consciousness. Artistic creators seem to be in a complex relationship between tradition and modernity, the East and the West, and the revival and innovation, which are both confrontational and mutually inspiring and leveraging in order to have breakthrough and development. The historical situation has significant influences on the development of modern art in Taiwan. Under the dual ideology framework of the martial law system and the Cold War structure, on the one hand, there are ongoing cultural movements such as the “Cultural Reform”, “Cultural Cleansing”, “Battle Art” and the “Chinese Culture Revival Movement” promoted by the Chinese Nationalist Party (KMT), On the other hand, it has also formed a US aid literary system established by the United State Information Service (USIS) and the China Institute in America. The atmosphere of this period makes “art belongs to art, politics belongs to politics” becomes an art declaration for getting rid of difficult situation. Although the tension between art and politics is hidden under the representation of art, through the discussion and analysis of this article, we can find there is also a kind of “antagonistic symbiosis” relationship between art and politics, the hidden and obscure tension effects are emerged from related texts and images.
참고 문헌
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키워드
계엄 martial low, 문화운동 Culture movement, 미국원조 US aid, 현대회화 modern painting, 모더니즘 modernism, 적대적 공생 antagonistic symbiosis