미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단53 호
제목
서세옥의 수묵추상 전환과정과 조형의식
원어 제목
The Transition Process and Formative Awareness of Suh Se-ok’s Ink Abstract Paintings
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
홍선표 洪善杓   지음
발행일자
2021.12.30
기본언어/원문언어
한국어/한국어
수록면/분량
35-56쪽 / 총 22쪽
국문초록
산정 서세옥(1929~2020)은 1945년 해방된 신생 조국 ‘민족미술 건설’의 최전선에서 탄생한 '한국화' 1세대의 대표 주자이다. 그가 1949년에 창설된 제1회 국전의 동양화부에서 최고상을 받은 이후의 행보와 궤적이 근대적인 '동양화'에서 현대적인 '한국화'로의 새로운 창작세계를 선도한 의의를 지닌다. 특히 제2차세계대전 전후(戰後) 냉전시대의 서방에서 ‘세계의 언어’로 확산시킨 추상을 서화 또는 문인화의 사의(寫意)와 수묵사상으로 재전유하고, 이를 고유의 지필묵을 통해 현대화와 국제화를 추구함으로써 ‘한국화’에서 비구상시대의 활로를 개척하였다. 서세옥은 수묵추상으로의 전환을 화단의 전위적인 개혁풍조 맥락에서 단계별 변화과정을 통해 추구하였다. 초기의 신동양화풍에서 1954년 전후하여 사의의 현대적 조형을 추구하며 변혁을 시도했으며, 1957년 무렵부터 수묵 추상으로의 전환을 모색하고 이를 자신이 주동하여 결성한 묵림회를 통해 1960년 초부터 발표하기 시작했다. ‘묵상’의 계보에서 1961년 후반 무렵부터 추상표현으로 심화했다가 1960년대 후반 경 필묵의 점과 선을 창생적 창작의 모태로 재인식하면서 상형 추상을 거쳐 인간 이미지를 서체 추상으로 창출하여 특유의 산정양식을 이룩하게 된다.
외국어초록
Suh Se-ok (1929-2020) is the first-generation main actor of Korean Painting(韓國畵), generated at the forefront of the ‘establishment of national art’, which was a newly born fatherland liberated in 1945. His performances after being nominated for the greatest award by the oriental painting session, a unit of the very first National Art Exhibition established in 1949, possess significance of leading a new world of creation as a shift from modern ‘Oriental paintings(東洋畵)’ to contemporary ‘Korean paintings’. Especially, he re-monopolized abstract image, spread as a ‘global language’ in Western regions under cold war after the end of World War II, to Seohwa(書畫), XieYi(寫意) of literary painting, and the idea of ink painting. Furthermore, Suh utilized original paper, brush, and ink to pursue modernization and globalization, leading a pathway from ‘Korean painting’ to a non-figurative generation. Under the context of radical change to ink abstract painting in fellow artist groups, Suh Se-ok sought for a more phased process of shift. Suh, in the initial stage of the new painting style in East Asia, amongst the period of 1954, possessed an attempt of reformation by pursuing a contemporary formation of XieYi. By the time of 1957, he sought for the transition to ink abstract painting and proposed it since early 1960 at ‘Mukrimhoe’ which he led to organize on his own. By the end of 1961, under the pathway of ‘muksang(墨像)’, it was developed into abstractive expression. Then, around the end of the 1960s, Suh created calligraphic abstraction by producing an image of mankind, passing through pictographic abstraction originating in rediscovered dots and lines of brushes and ink as an origin of creation. Thereby, he accomplished a distinctive method.
참고 문헌
키워드
서세옥 Suh Se-ok, 한국현대미술 korean contemporary art, 동양화 oriental painting, 한국화 korean painting, 수묵추상 ink abstract painting, 묵림회 Mukrimhoe
PDF 문서
논단53_02홍선표.pdf